پیشنهاد از طریق پیامک
Bizim Tuti بیزیم طوطی

BizimTuti

شناخت بیماریهای طوطی سانان از روی مدفوع

اسهال طوطی

اسهال طوطی

طوطی

طوطی خاکستری، کنگو یا طوطی خاکستری آفریقایی که در ایران با نام طوطی معروف است. یکی از اعضای خانواده طوطی‌سانان و از طوطی‌های راستین است.

این پرنده از پرطرفدارترین طوطی‌ها در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است. هنگامی که شما به پرنده طوطی خود غذای مناسب بدهید اسهال نخواهد شد؛ اما اگر تغذیه او نامناسب باشد خیلی زود به اسهال مبتلا می‌شود.

مدفوع این پرندگان باید به طور معمول سفت و به رنگ سبز و سفید باشد. البته ممکن است بعضی از میوه‌ها و خوراکی‌ها دارای رنگ‌دانه باشند و رنگ مدفوع پرنده را کمی تغییر دهند. همیشه به تغذیه حیوان خانگی خود اهمیت دهید و دقت زیادی داشته باشید.

اگر در خانه از طوطی نگهداری می‌کنید؛ ما راه‌هایی را برای شما در یک مقاله شرح داده‌ایم. خواندن مطلب نگهداری طوطی و موارد مربوط به آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جهت خرید آنلاین انواع ویتامینها و مکملها به پیج bizim_tuti_petshopمراجعه فرمایید و یا با شماره 09147367147 تماس بگیرید

علائم اسهال

فروشگاه آنلاین لوازم نگهداری پرندگان زینتی www.bizimtuti.com

علائم اسهال یک مدفوع شل، آبکی و شکل نگرفته است؛ که با کم آبی بدن پرنده همراه می‌شود. مراقب باشید که در این حین پرنده شما آسیب نبیند؛ او را سریع درمان کنید تا بهبود یابد. زیرا اسهال طوطی باعث بی حالی و کم شدن وزن او می‌شود؛ که به مرور زمان عوارض دیگری نیر در پی دارد. اسهال خطرات جدی برای طوطی‌سانان و پرنده‌های زینتی به همراه دارد.

اسهال طوطی
اسهال طوطی

اسهال در پرنده

اسهال در طوطی‌ها ناشی از شوک عاطفی یا استرس است. همچنین می‌تواند از دلایل آسیب شناختی یا غذایی باشد. متداول‌ترین آن‌ها:

  • تغییر ناگهانی در رژیم غذایی
  • غذای بی کیفیت، خراب یا نامناسب
  • آلرژی غذایی
  • بیماری باکتریایی یا ویروسی
  • حمله انگلی (کرم‌های گرد، کرم‌های تخت، تک یاخته‌ها و…)
  • تومور
  • مسمومیت (مسمومیت با سرب)
  • التهاب کبد یا پانکراس

سرما خوردگی

سرما خوردگی نیز یکی از دلایل اسهال طوطی است.

پرنده سرما خورده خود را به قفس دیگر منتقل کنید.

بهتر است او را از پرندگان دیگر جدا کنید. تا زمانی که بیماری او را تشخیص دهید؛ پرنده شما بهتر است در یک مکان آرام قرار بگیرد.

مهم است که هنگامی که پرنده بیمار می‌شود، آن را گرم نگه ‌دارید. بیماری او ممکن است مانع از حفظ درجه حرارت مناسب بدن شود.

هنگام اسهال در حین سرما خوردگی آب تمیز به همراه مقداری عسل به او بدهید تا به بدن او آب‌رسانی کنید یا به او برای نوشیدن سرم قندی نمکی بدهید.

و یا با استفاده از داروی تایدوکسی کار که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف هست و با استفاده از مشاور سایت بیزیم طوطی ا در مورد نحوه مصرف این دارو اقدام به درمان پرنده خود کنید.

جهت خرید آنلاین انواع ویتامینها و مکملها به پیج bizim_tuti_petshopمراجعه فرمایید و یا با شماره 09147367147 تماس بگیرید

پرنده مبتلا به اسهال را چگونه بشناسیم؟

مدفوع پرندگان دارای سه جز: است: مدفوع (قسمت قهوه‌ای یا سبز)، اورات (قسمت سفید قوام گچ) و ادرار (قسمت مایع).

پرنده‌ای که از اسهال رنج می‌برد مدفوع مایع و بدون هیچ شکلی تولید می‌کند که با اورات و ادرار مخلوط می‌شود.

باید اسهال را از پولیوریا متمایز کنیم، مشخصه پولیوریا افزایش قسمت مایع فضله است، اما مدفوع حالت جامد بیشتری دارد.

پلی اوریا همیشه به دلیل آسیب شناسی نیست، بلکه می‌تواند به سادگی از یک رژیم غذایی غنی از میوه یا از جذب آب به مقدار زیاد توسط حیوان ناشی شود.

درمان اسهال

از بین بردن هرگونه استرس گاهی برای درمان اسهال طوطی کافی است. پرنده را در یک اتاق ساکت و گرم قرار دهید و رژیم غذایی او را متعادل کنید.

اسهال طوطی
درمان اسهال

اگر مشخص شد که علت اسهال پرنده عوامل استرس‌زا هستند؛ باید سعی کنید که آن عوامل را حذف کنید و محیطی امن و بدون استرس برای این پرنده فراهم نمایید .

می‌توانید به او پروبیوتیک بدهید تا به سیستم هضم او کمک و نظم پیدا کند. اسهال باعث کم آبی بدن می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.
اگر پرنده، دچار بی‌علاقگی شدید نسبت به هر نوع غذا است، یا اگر وضعیت آن روز به روز بدتر می‌شود؛ سریعاً با دامپزشک مشورت کنید.

درمان خانگی

اگر پرنده شما علائمی مانند از دست دادن اشتها، بی حالی، کشیدن پر را از خود نشان می‌دهد، احتمالاً از ناراحتی معده رنج می‌برد.
اگر پرنده دچار اسهال است، اقلام غیر غذایی را که ممکن است نجویده باشد، خارج کنید.

از رژیم غذایی ملایم و غذاهای تازه و نرم مانند ماکارونی، برنج، لوبیا و بلغور جو دوسر پخته شده تغذیه کنید.

به یاد داشته باشید، هرگونه درمانی که در خانه داشته باشید، معالجه دامپزشک را به تأخیر می‌اندازد.

ماست

یکی دیگر از داروهای خانگی برای درمان اسهال این پرنده، تغذیه پرنده با مقادیر کمی ماست ساده است. ثابت شده است که ماست، اسهال ناشی از عدم تعادل آنزیم‌های روده را درمان می‌کند.

ماست حاوی پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌هایی است که به شما کمک می‌کند مواردی را که از طریق اسهال از بین رفته‌اند جایگزین کنید.

سبوس

سبوس را می‌توان در زمان اسهال به مقدار کم به یک طوطی داد. سبوس با جذب آب اضافی در روده، کاهش سرعت تحرک روده و برقراری تعادل طبیعی در پرنده، به جمع شدن مدفوع کمک می‌کند.

سبوس
دادن سبوس به طوطی

سبوس را باید نرم تهیه کرد تا پرنده بتواند او را بخورد. اگر گرم است، مطمئن شوید که غلات سبوس، کام ظریف پرنده را نمی‌سوزاند.

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای تقریباً همان اثر سبوس را دارد و می‌تواند برای جلوگیری از اسهال در پرندگانی که از خوردن ماست و سبوس خودداری می‌کنند، استفاده شود.

برنج قهوه‌ای باید قبل از دادن به پرنده، نرم پخته و سرد شود. از آنجا که پرنده‌ها کوچک هستند، برای جلوگیری از یبوست باید چند دانه به آن‌ها داده شود.

جهت خرید آنلاین انواع ویتامینها و مکملها به پیج bizim_tuti_petshopمراجعه فرمایید و یا با شماره 09147367147 تماس بگیرید

درمان دامپزشکی

از آنجا که اسهال طوطی فقط نتیجه یک مشکل است و نه یک تشخیص، دامپزشکان برای حل سریع‌تر مشکل باید علت اصلی را تعیین کنند.

بنابراین، پس از یک شرح حال و معاینه جسمی، مراقبت‌های اساسی انجام می‌شود. آزمایش‌های تشخیصی، مانند تجزیه و تحلیل مدفوع و یا کشت، رادیوگرافی و آزمایش خون، ممکن است توصیه شود.

چگونه می‌توان از اسهال جلوگیری کرد؟

پرنده می‌تواند از مشکلات گوارشی مختلفی رنج ببرد که در بسیاری موارد با اسهال یا یبوست آشکار می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، باید به موقع با این اختلالات برخورد شود و هرگز در مشاوره دریغ نکنید.

برای جلوگیری از اسهال و یبوست بیش از هر چیز لازم است که برای پرنده خود، شرایط مطلوب زندگی را فراهم کنید. زیستگاه آن باید تمیز و متناسب با گونه‌های آن باشد و غذای آن از کیفیت عالی برخوردار باشد.

از هرگونه تغییر ناگهانی یا فشارهای غیرضروری خودداری کنید و تمام مواد سمی و اجسام خارجی که ممکن است بلعیده شوند را از محیط اطراف او حذف کنید.

مرحله 1

تعیین کنید که طوطی شما دچار پولیوریا یا اسهال است. اشتباه گرفتن این دو آسان است. اسهال زمانی است که مدفوع طوطی یک توده نرم و بی شکل باشد. پلی اوریا مدفوع بسیار آبکی است اما مدفوع شکل خود را در آب حفظ می‌کند.

مرحله 2

استرس را کاهش دهید. استرس ممکن است باعث بروز اسهال طوطی شما شود. قفس طوطی را به منطقه‌ای آرام منتقل کنید و فعالیت انسان را، در اطراف قفس کاهش دهید.

در نظر گرفتن یک صدای آرام، مانند موسیقی کلاسیک بسیار مناسب است. برای تغذیه طوطی و تمیز کردن قفس یک برنامه روزمره تنظیم کنید تا پرنده طوطی شما به این ریتم روزانه عادت کند.

مرحله 3

به تغذیه طوطی توجه داشته باشید و رژیم غذایی را در صورت لزوم تغییر دهید. غذای فاسد، خراب یا کپک زده نیز می‌تواند باعث اسهال شود.

رژیم غذایی
اهمیت به رژیم غذایی طوطی

علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که، اگر در حال تغذیه با آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان بیماری یا عفونت هستید، ممکن است پرنده شما دچار اسهال شود و در این زمان بهتر هست در تغذیه پرنده از دانهای گرم از قبیل کتان و شاهدانه استفاده کنید و تا حتی الامکان از نوسان دمای محیط خودداری کرده و بعد از مصرف آنتی بیوتیک حتما” به مدت پنج روز از پروبیوتیک استفاده کنید.

جهت خرید آنلاین انواع ویتامینها و مکملها به پیج bizim_tuti_petshopمراجعه فرمایید و یا با شماره 09147367147 تماس بگیرید

مرحله 4

به طوطی یک غذای غنی شده مخصوص، مانند غذاهای تولید شده توسط Kaylor یا FM Browns Nutrition، بدهید. اسهال ممکن است به دلیل کمبود تغذیه مانند کمبود کلسیم ایجاد شود.

مکمل رژیم غذایی با غذای غنی از ویتامین ممکن است برای جلوگیری از اسهال کافی باشد. خوراک غنی شده را می‌توانید از فروشگاه حیوانات خانگی یا فروشگاه آنلاین بیزیم طوطی خریداری کنید.

مرحله 5

اسباب‌بازی‌ها و قفس طوطی خود را بررسی کنید. مسمومیت با سرب می‌تواند باعث اسهال طوطی شود و سرب گاهاً در وسایل مختلف خانگی و لوازم حیوانات خانگی یافت می‌شود.

مرحله 6

اگر روده پرنده بعد از چند روز به حالات طبیعی برنگشت، طوطی خود را نزد دامپزشک ببرید. اسهال ممکن است علامت یک مشکل دیگری باشد، به خصوص اگر با علائم ثانویه مانند از دست دادن پر، بی حالی یا خون در مدفوع همراه باشد. به عنوان مثال، فتق داخلی، عفونت قارچی و کرم؛ همگی می‌توانند باعث بروز اسهال در یک طوطی شوند.

انواع مدفوع طوطی

در زمان بروز اسهال طوطی‌سانان اولین اقدامی که انجام می‌شود باید بررسی علت اسهال پرنده باشد . رنگ مدفوع او می‌تواند نشان از دلیل این اتفاق باشد.

خواندیم که با مشاهده این مشکل ابتدا باید سریع نزد دام پزشک بروید. اما بهتر است حال که شما از این پرنده نگه‌داری می‌کنید؛ اطلاعاتی از بروز این مشکل داشته باشید. با هم در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مدفوع سیاه

در هنگامی که مدفوع پرنده سیاه است تمام روده را درگیر خود کرده از نوع کولی باسیلوز مدفوع سیاه همراه خون است. که مشکلات کبدی به دلیل مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک به وجود می‌آورد. به این نکته دقت داشته باشید که؛ ممکن است در ماده‌ها به پارگی رحم منجر شود.

مدفوع سبز

مدفوع سبز در نتیجه درگیری با عفونتی به نام کلامیدوفیلا که یک نوع نسخ کبدی است پیش می‌آید. مدفوع سبز همراه با اورات قهوهای نشان از سو تغذیه، مسمومیت و یا بیماری‌هایی با منشا باکتری برای پرنده دارد.

مدفوع زرد و سبز نخودی

در اسهال طوطی به رنگ زرد و سبز نخودی شما با؛ درگیری عفونت باکتری، نقص مهم در کبد و در نهایت با یک کبد چرب رو به رو می‌شوید.

مدفوع سبز روشن

درگیری پرنده با باکتری استرپتوکوک که معمولا با آب آلوده درگیر شده؛ عفونت‌هایی با منشا باکتریایی به همراه دارد. که منجر به اسهال طوطی می‌شود.

مدفوع سبز روشن
مدفوع سبز روشن

اسهال سفید

اسهال سفید منشأ کلیوی دارد . اگر اسهال سفید و کش‌دار مایل به زرد بود؛ عامل آن باکتری و منشأ به وجود آمدن این مشکل به روده بر می‌گردد. اما اگر فضله پرنده بریده بریده باشد. این پرنده درگیر با بیماری انگل است.

جلوگیری

بهترین روش درمان اسهال در طوطی‌ها پیشگیری است. رژیم پرنده خود را به طور ناگهانی تغییر ندهید . از غذاهای ناخواسته دوری کنید و تمام کاسه‌های غذا و آب را تمیز و عاری از مواد مدفوع نگه‌دارید.
هرگز به پرنده طوطی خود غذای چرب ندهید؛ زیرا با خوردن غذاهای چرب دچار اسهال خونی می‌شود. در نهایت متأسفانه باعث مرگ پرنده می‌شود.
پرنده خود را در کنار پرندگان دیگر قرار ندهید؛ زیرا ممکن است به آن‌ها نیز این بیماری سرایت کند. هرچه سریع‌تر او را نزد دام‌پزشک ببرید. باید به این نکته توجه کنید که، غذاهای نمک‌دار نیز دشمن این گونه از پرندگان هستند.

صحبت پایانی

در این مطلب خواندیم که اسهال یکی از انواع بیماری‌های طوطی است؛ که دلایل زیادی برای اسهال در پرندگان وجود دارد. از حساسیت به غذا گرفته تا چیزهای دیگر؛ در مواجهه با با هر کدام از آن‌ها باید به دامپزشک مراجعه شود . این بیماری با آنتی‌بیوتیک (تجویز دامپزشک) درمان می‌شود

آدرس فروشگاه:تبریز،خ عباسی،بالاتر از بیمارستان نیکوکاری،کوی موید،بیزیم طوطی

جهت خرید آنلاین انواع ویتامینها و مکملها به پیج bizim_tuti_petshopمراجعه فرمایید و یا با شماره 09147367147 تماس بگیرید

نحوه سفارش

درباره بیزیم طوطی

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 09147367147
آدرس ایمیل: tutibizim@gmail.com

فروشگاه اینترنتی بیزیم طوطی، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین

سایت تخصصی طوطی سانان بیزیم طوطی در راستای کمک برای نگهداری بهتر طوطی سانان با تجربه ی تکثیر و نگهداری بیش از یک دهه انواع طوطی ها ،در بین دوست داران طوطی سانان هستیم ،در این سایت علاوه بر گذاشتن تجربیات خود در اختیار شما عزیزان ،سعی کردیم محصولات با کیفیت و درجه یک و انواع مکملها و ویتامینهای شرکتهای معتبر خارجی که مورد نیاز جهت تکثیر و نگهداری این پرندگان زیبا هست را در دسترس شما دوستان قرار دهیم و از شما بزرگواران استدعا داریم تا با نظرات و انتقادات خود ما را در ارتقای سایت یاری فرمایید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی بیزیم‌طوطی فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه آنلاین بیزیم‌طوطی می‌باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.