پیشنهاد از طریق پیامک
Bizim Tuti بیزیم طوطی

BizimTuti

علل و دلایل بیرون انداختن تخم ها از لانه توسط طوطی ها و پرندگان زینتی

علل و دلایل بیرون انداختن تخم ها از لانه توسط طوطی ها و پرندگان زینتی

 

پرسش اغلب افرادی که نسبت به پرورش پرندگان زینتی روی می آورند این سوال پیش می آید که چرا طوطی های آنها تخم های خود را از لانه به بیرون می اندازند؟ بدلیل حساسیت موضوع و درخواست های بسیار زیاد کاربران لازم دانستیم تا توضیحات کاملی را در این زمینه ارائه دهیم.

چکیده مقاله

در این مقاله از سایت عوامل مختلفی که باعث میشوند که پرندگان زینتی از خوابیدن روی تخم خودداری کنند و تخم ها را از لانه بیرون اندازد پرداختیم و تمامی دلایل آن را با ذکر توضیحات ذکر کرده ایم…

 

علل و دلایل مختلفی باعث میگردند تا طوطی ها بر روی تخمان خود ننشینند و یا آنها را از داخل لانه به بیرون پرتاب کنند. در صورتی که جفت پرنده ها مایل به خوابیدن تخم نداشته باشند در این صورت بهتر خواهد بود که جهت عدم اتلاف تخم نطفه دار شما آنها را درون دستگاه جوجه کشی قرار دهید. در ادامه مطلب ما دلایل اصلی این عارضه را توضیح خواهیم داد. دقت کنید که توضیحات داده شده در مورد اغلب پرندگان زینتی و طوطی ها مانند مرغ عشق ، عروس هلندی ، طوطی برزیلی ، مرغ مینا ، کاسکو ، قناری ، کبوتر و… صدق میکند.

 

دلایل عدم خوابیدن طوطی ها بر روی تخم ها

دلایلی که سبب نخوابیدن پرندگان زینتی بر روی تخم های خود میشوند عبارتند از :

  • ترس و استرس

  • رژیم غذایی ضعیف

  • بدون نطفه بودن تخم

  • از بین رفتن جوجه ها در تخم

  • دستکاری تخم ها توسط صاحب پرنده

  • ایجاد مزاحمت در پرنده ها

  • غیر استاندارد بودن لانه

  • بی تجربه بودن جفت ها

وجود ترس و استرس در طوطی ها

یکی از دلایلی که میتواند باعث نخوابیدن طوطی ها بر روی تخمان خود شوند ترس و استرس می باشد. در صورتی که در زمان جوجه کشی طوطی به دلایلی مانند صدای ناگهانی، مشاهده حیوان شکارچی، دیدن غریبه، تغییر محل قفس و… دچار استرس و ترس شود در این حالت تمایلی بر خوابیدن بر روی تخم ها نخواهد داشت و تخم ها را به بیرون از قفس خواهد انداخت. جهت عدم برخورد با چنین مشکلی حتی الامکان باید سعی شود که پرندگان زینتی را در محیطی سالم و به دور از سترس و استرس نگهداری کرد. علاوه بر این قفس پرندگان زینتی باید در محلی ساکت قرار داده شود.

وجود رژیم غذایی ضعیف در طوطی ها

اگر غذای پرنده به اندازه کافی مقوی نباشد این احتمال وجود خواهد داشت که پرنده علاقه خود را برای خوابیدن بر روی تخم ها بدلیل گرسنگی از دست بدهد و تخم ها را به بیرون پرتاب کند! طوطی ها معمولاً اگر حس کنند که در محل نگهداری آنها غذا یافت نمیشود از خوابیدن بر روی تخم ها صرف نظر میکنند.

 

بدون نطفه بودن تخم ها و یا از بین رفتن جوجه ها در تخم

پرندگان زینتی در زمان جوجه کشی حساسیت زیادی از خود نشان میدهند. این پرنده ها میتوانند بعد از گذشت یک هفته از دوره جوجه کشی حرکت جوجه ها درون تخم را حس کنند. در صورتی که پرنده ماده حس کند که تخم نطفه دار نیست و یا جوجه درون تخم خفه شده است این احتمال وجود دارد که تخم خراب را به بیرون از قفس بیندازد.

دستکاری تخم ها توسط صاحب پرنده

بعضی از پرورش دهندگان غیر حرفه ای ممکن است که در زمان جوجه کشی مرتباً به تخم ها سرک بکشند ؛ و یا اینکه در برخی از موارد به تخم ها نیز دست بزنند. خوب است بدانید که طوطی ماده در زمان خوابیدن بر روی تخم بر تخم ها و لانه بسیار حساس میشود و در این زمان به هیچ وجه نباید به قفس و یا لانه و یا لانه دست زد. این پرنده ها از توانایی تشخیص دستکاری تخم ها و یا لانه برخوردار بوده و در صورت بروز بوی دست از تخم ها پرنده ماده دیگر بر روی تخم ها نخواهد خوابید. اگر لازم بود که به پرنده یا تخم ها دست بزنید، سعی کنید قبل از این کار دستکش بپوشید.

ابعاد غیراستاندارد لانه

در صورتی که لانه پرنده زینتی که قرار است بر روی تخم ها بخوابد مطابق با استانداردها نباشد ؛ برای نمونه فضای آن کوچک باشد پرنده بر روی تخم نمیخوابد و آنها را به بیرون پرتاب میکند. به همین جهت در زمان خرید قفس پرندگان زینتی این موضوع باید مد نظر قرار داده شود. برای اشنایی بیشتر مشا پیشنهاد میکنیم تا مطلب مناسب ترین اندازه « طول ، عرض » برای قفس پرندگان را مطالعه کنید.

 

بی تجربه بودن پرنده

زمانی که طوطی ها برای اولین بار است که تخمگذاری میکنند اغلب موارد مشاهده شده که بر روی تخم ها نمیخوابند و آنها را به بیرون از لانه می اندازند. دلیل این عملکرد هم بی تجربه و کم سن بودن پرنده ها است. این مشکل به مرور زمان حل شده و پرنده یاد خواهد گرفت که روی تخم ها بخوابد.

نحوه سفارش

درباره بیزیم طوطی

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 09147367147
آدرس ایمیل: tutibizim@gmail.com

فروشگاه اینترنتی بیزیم طوطی، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین

سایت تخصصی طوطی سانان بیزیم طوطی در راستای کمک برای نگهداری بهتر طوطی سانان با تجربه ی تکثیر و نگهداری بیش از یک دهه انواع طوطی ها ،در بین دوست داران طوطی سانان هستیم ،در این سایت علاوه بر گذاشتن تجربیات خود در اختیار شما عزیزان ،سعی کردیم محصولات با کیفیت و درجه یک و انواع مکملها و ویتامینهای شرکتهای معتبر خارجی که مورد نیاز جهت تکثیر و نگهداری این پرندگان زیبا هست را در دسترس شما دوستان قرار دهیم و از شما بزرگواران استدعا داریم تا با نظرات و انتقادات خود ما را در ارتقای سایت یاری فرمایید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی بیزیم‌طوطی فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه آنلاین بیزیم‌طوطی می‌باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.