پیشنهاد از طریق پیامک
Bizim Tuti بیزیم طوطی

BizimTuti

چرا پرنده زینتی من تخم نمیگذارد ؟

علت عدم تخمگذاری پرندگان زینتی پس از جفت گیری | چرا پرنده زینتی من تخم نمیگذارد ؟

آیا پرنده زینتی شما، با وجود جفتگیری هنوز تخم نگذاشته است ؟ تخم گذاری پرندگان زینتی مانند عروس هلندی، طوطی برزیلی، فنچ ها، مرغ عشق و … پروسه بسیار حساسی دارد. در این دوران، مشکلات زیادی می تواند از تخم گذاری صحیح پرنده جلوگیری کرده و گاه منجر به مرگ آنها شود.

  • تخم نگذاشتن عروس هلندی

  • تخم نگذاشتن طوطی برزیلی

  • عدم تخم گذاری مرغ عشق، فنچ و قناری

در این مقاله تمامی دلایل عدم تخم گذاری پرنده بعد از جفت گیری و راه های درمان آن آمده است. شما میتوانید با مطالعه این متن، شرایط را برای تخم گذاری پرنده خود فراهم سازید.

مشکل تخم نگذاشتن پرندگان زینتی بعد از جفت گیری

مشکل تخم نگذاشتن پرندگان زینتی بعد از جفت گیری - چیکن دیوایسدر اکثر پرندگان زینتی مانند عروس هلندی، مرغ عشق، فنچ، طوطی برزیلی و قناری، معمولا پرنده ۷ تا ۱۰ روز پس از جفت گیری صحیح، اقدام به تخمگذاری می کند. گاه این تخم گذاری بنا به دلایلی به تاخیر افتاده و باعث نگرانی سرپرست پرنده میگردد.

تخم نگذاشتن عروس هلندی

عروس هلندی ها پرندگانی بسیار حساس بوده و به محض بروز کوچکترین مشکل، دچار استرس می شوند. در دوران استرس، پرنده محیط را برای تخمگذاری امن نمیبیند و از تولید مثل سر باز میزند. از طرف دیگر این پرنده در سن یک و نیم تا دو سالگی به بلوغ جنسی رسیده و پرورش دهندگان قبل از بالغ شدن، آنها را جفت می کنند. این امر علت دیگری برای عدم تخمگذاری پرنده است.

تخم نگذاشتن طوطی برزیلی

جنس نر و ماده طوطی برزیلی بسیار شبیه به یکدیگر بوده و گاه به اشتباه، دو نر یا دو ماده با یکدیگر جفت می خورند. در این صورت امکان نر بودن هر دو پرنده و عدم تخم گذاری آنها بالا می باشد. کمبود کلسیم و ویتامین دی نیز در تخمگذاری پرنده تاثیر زیادی دارد.

عدم تخم گذاری مرغ عشق، فنچ و قناری

عدم تخم گذاری در پرندگان کوچک مانند قناری ها، فنچ ها و مرغ عشق، دلایل زیادی دارد. گاه سرپرست قبل از آماده شدن پرنده برای جفت گیری، آنها را جفت انداخت که این می تواند مشکلاتی را بوجود آورد. کمبود کلسیم در بدن این پرندگان نیز، باعث عدم توانایی در تخمگذاری میشود.

در ادامه دلایل عمده عدم تخمگذاری پرندگان زینتی آمده است.

چرا پرندگان زینتی بعد از جفتگیری تخم نمی گذارند؟

چرا پرندگان زینتی بعد از جفتگیری تخم نمی گذارند؟ - چیکن دیوایستخم گذاری برخی از پرندگان زینتی تا ۳ هفته نیز تاخیر دارد و اگر تاخیر تخمگذاری پرنده، با علائم دیگری همراه نبود، جایی برای نگرانی باقی نمی ماند. در این زمان تنها باید به تقویت پرنده بپردازید. در ادامه این پست از بیزیم طوطی، دلایل تاخیر در تخمگذاری پرندگان زینتی و راه های رفع آن آمده است.

۱- آماده نبودن پرنده نر یا ماده

برای جفت گیری صحیح لازم است تا هر دو جنس، قبل از جفتگیری کاملا آماده باشند. عدم تمایل به جفت گیری در پرنده می تواند باعث تاخیر در تخم گذاری و یا عدم تخم گذاری پرنده ماده گردد. معمولا در جفت گیری قناری ها، پرورش دهنده عجله کرده  قبل از آمادگی کامل، اقدام به جفت انداختن آنها میکند. بهتر است از تغذیه مقوی و گرم در دوران جفت انداختن پرندگان استفاده نمایید.

۲- به بلوغ نرسیدن پرنده ماده

از طرف دیگر، به بلوغ نرسیدن پرندگان نیز، باعث عدم توانایی آن ها در تخمگذاری میشود. لازم است تا برای جفتگیری موفق، پرنده ماده کاملا به بلوغ جنسی رسیده باشد. در صورتی که پرنده نر نیز به بلوغ نرسیده باشد، تخم های تولید شده بدون نطفه خواهند بود. بنابراین لازم است تا هر دو جنس نر و ماده قبل از جفت انداختن بالغ باشند.

۳- عدم تخم گذاری پرنده به دلیل کمبود کلسیم

یکی از اصلی ترین دلایل تاخیر در تخم گذاری پرندگان، نبود کلسیم و ویتامین در جیره غذایی آنها است. کلسیم و پروتئین دو ماده اصلی برای تخم گذاری در پرندگان می باشند؛ کمبود هر کدام از آنها در بدن پرنده منجر به عدم تخم گذاری یا تخمگذاری ناقص پرنده می گردد.

نبود کلسیم میتواند باعث تولید تخم هایی با پوسته نازک شود که اینگونه تخم ها معمولا در لوله تخمگذار پرنده گیر کرده و مشکلاتی را به وجود می آورند. برای این منظور مقاله راه های تامین کلسیم برای پرندگان را مطالعه نمایید.

لازم است تا قبل از اقدام به جفت گیری پرندگان، میزان کلسیم و ویتامین های مورد نیاز پرنده به طور کامل تامین شوند.

۴- چاقی علت عدم تخم گذاری پرندگان زینتی

اضافه وزن و چاقی پرندگان، تاثیر زیادی بر قدرت باروری آنها دارد. محصور بودن دائمی پرنده در قفس و تغذیه همیشگی از دانه های روغنی، باعث تجمع چربی در اطراف شکم و ناحیه تناسلی آنها میشود.

چاقی علت عدم تخم گذاری پرندگان زینتی - چیکن دیوایسدر پرندگان نر و ماده، چاقی باعث کاهش قدرت باروری شده و همچنین پرنده ماده، به دلیل چربی گرفتن ناحیه تناسلی، توانایی تخم گذاری را ندارد.

لازم است تا محیطی برای پرواز پرنده مهیا کنید و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات را در اختیار آنها قرار دهید.

۵- عفونت تخمدان در پرندگان

عفونت تخمدان و لوله های تخمگذاری، به دلیل عدم نظافت قفس و جوجه کشی پی در پی از پرنده به وجود می آید. این عفونت باعث جلوگیری از تخمگذاری پرنده یا تولد جوجه های بیمار و ضعیف می گردد. بنابراین بهتر است پرندگان بیمار سریعا توسط دامپزشک معاینه و مداوا شود.

۶- گیر کردن تخم یا تخم پیچ شدن پرنده

کمبود کلسیم، کمبود ویتامین، استرس، بیماری و … در پرندگان زینتی می تواند باعث گیر کردن تخم در شکم پرنده گردد. این نیز میتواند یکی از دلایل اصلی تخم نگذاشتن پرنده باشد.

۷- جوجه کشی زیاد از جفت

جوجه کشی پی در پی از پرندگان، سبب تضعیف بیش از حد پرنده به خصوص جنس ماده میشود. این امر، با کاهش شدید ویتامین های بدن پرنده، همراه بوده که عدم تخم گذاری و حتی مرگ را برای پرنده شما به دنبال خواهد داشت. شما در صورت تغذیه مقوی و تامین تمام نیاز های پرنده، تنها باید ۴ بار در سال از پرنده جوجه کشی کنید.

جوجه کشی زیاد از جفت - چیکن دیوایسفصل جفت گیری بیشتر پرندگان مانند قناری، عروس هلندی، کوتوله برزیلی و مرغ عشق، معمولا از ابتدای پاییز تا اواخر بهار می باشد. لازم است تا در بین هر تخمگذاری حتما به پرنده یک ماه تا ۵ روز استراحت دهید تا تقویت شود.

۸- تو لک بودن دلیلی بر عدم تخم گذاری پرنده

فصل تابستان برای بیشتر پرندگان، فصل تولک و پرریزی می باشد. در این فصل پرنده توانایی تخمگذاری نداشته و بهتر است تا جفت ها در قفس های جداگانه اما در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در صورت جفت گیری پرنده در این فصل، تخم گذاری صورت نگرفته و یا در ۸۰ در صد مواقع تخم پوچ یا ضعیف تولید میشود و استفاده از مکمل مخصوص این دوران از قبیل مکمل موتاویت ورسللاگای بلژیک و نکتون بیوتین آلمان در خارج کردن و تقویت پرها در این دوران تاثیر به سزایی دارد

9:لزوم استفاده از ایسلنیوم

ای سلنیوم برای جوجه کشی مخصوصا مدام و پی در پی کمک به افزایش تخم و امنیت جفت و جوجه مینماید. کمک امنیت دفاعی بدن در مقابل بیماری ها ویتامین E به عنوان اولین خط دفاعی و سلنیوم به عنوان دومین خط دفاعی فیزیولوژیک در مقابله با پراکسیدها مطرح میشود.سلنیوم طبق تحقیقات اثبات شده در پر شدن پرنده به قول پرنده باز ها تو پر شدن پرنده کمک فراوانی میکند و در مورد پر نقش فراوانی دارد که طبق اخرین تحقیقات مطرح شده آن دسته مولد های که به انها  ویتامین ای و سلنیوم تجویز شده جوجه های توپر درشت و با رشد پر و دم قابل توجه ای مواجه شده اند. پس نتیجه میگیریم بعد پاکسازی قبل جفت و در دوره اماده سازی مولد ها ای و سلنیوم را فراموش نکنیم.

برای تخم گذاری پرنده چه کنیم ؟

تا کنون تمامی علت های عدم تخمگذاری پرنده در این مقاله از بیزیم طوطی گفته شد، برای رفع این مشکل در ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کرده و رفع کنید.

. در قدم اول، باید به تقویت پرنده بپردازید. قبل از جفت کردن پرنده باید به آنها غذاهای مقوی داده و کلسیم ماده را تامین کنید. برای تامین پروتئین، در هر هفته ۲ تا ۳ بار سفیده تخم مرغ آبپز در اختیار پرنده خود قرار دهید.

. استفاده از شیر بلال، غذای تخم مرغی، انواع سبزیجات، میوه ها و  آد3ای و ایسلنیوم  برای تخم گذاری پرنده ضروری است.

. در صورتی که پس از جفت گیری، پرنده قادر به تخم گذاری نمی باشد، ضروری است از قطره کلسیم و کف دریا استفاده کنید.

. به هیچ عنوان لانه و قفس پرنده را جا به جا نکنید. عدم احساس امنیت در پرنده، منجر به عدم تخمگذاری خواهد بود.

. دائما به پرنده سر نزنید ! محیط آرامی را برای تخم گذاری آماده کنید تا استرس پرنده افزایش نیابد. نور محیط را کم کرده و تحت هیچ شرایطی به پرنده دست نزنید.

جمع بندی

علت تخم نگذاشتن پرندگان زینتی، سوال بسیاری از پرورش دهندگان میباشد. گاه پرنده در اولین تخمگذاری به دلیل بی تجربگی دچار مشکل شده و نمیتواند تخم بگذارد. گاهی نیز، کمبود کلسیم در تخم گذاری دوم، علت عدم توانایی در دفع تخم پرنده میشود. برخی از پرندگان نیز، به صورت کلی عقیم بوده و نمیتوانند تولید مثل کنند.

در صورتی که شما دلیل دیگری برای تخم نگذاشتن پرندگان میدانید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نحوه سفارش

درباره بیزیم طوطی

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 09147367147
آدرس ایمیل: tutibizim@gmail.com

فروشگاه اینترنتی بیزیم طوطی، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین

سایت تخصصی طوطی سانان بیزیم طوطی در راستای کمک برای نگهداری بهتر طوطی سانان با تجربه ی تکثیر و نگهداری بیش از یک دهه انواع طوطی ها ،در بین دوست داران طوطی سانان هستیم ،در این سایت علاوه بر گذاشتن تجربیات خود در اختیار شما عزیزان ،سعی کردیم محصولات با کیفیت و درجه یک و انواع مکملها و ویتامینهای شرکتهای معتبر خارجی که مورد نیاز جهت تکثیر و نگهداری این پرندگان زیبا هست را در دسترس شما دوستان قرار دهیم و از شما بزرگواران استدعا داریم تا با نظرات و انتقادات خود ما را در ارتقای سایت یاری فرمایید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی بیزیم‌طوطی فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه آنلاین بیزیم‌طوطی می‌باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.