پیشنهاد از طریق پیامک
Bizim Tuti بیزیم طوطی

BizimTuti

آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات طوطی کاکادو

 

آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات طوطی کاکادو

طوطی ها بالغ بر ۳۷۰ گونه دارند که در سراسر جهان پراکنده شده اند ، برخی از آنها متقرض شده اند ، برخی در خطر انقراض هستند و برخی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بازار فروش خوب و طرفداران زیاد آن مانع از انقراض آن گونه شده اند. طوطی کاکادو یکی از گونه هایی است که بدلیل هوش بالا و زیبایی خاص خود و توانایی در حرکت دادن تاج سر خود از محبوبیت بالایی در سرار جهان برخوردار است. در ایران نیز از بازار خوبی برخوردار است و هستند کسانی که با پرورش و تربیت این پرنده زینتی درآمد بالایی کسب می کنند.

طوطی کاکادو گونه ای از طوطی سانان است که دارای زیبایی خاصی می باشد و بارزترین ویژگی این طوطی به وجود کاکل متحرک در بالای سر این پرنده می باشد ، طوطی کاکادو در زبان انگلیسی Cockatoo نامیده می شود و بیشتر در مناطق معتدل و جنگلی اندونزی ، استرالیا و فیلیپین یافت می شود. کاکادو ها پرندگان بسیار احساساتی هستند و در صورت کم توجهی صاحبش دچار افسردگی شده و در شدید ترین حالت ممکن است پرهای بدنش را بکند.

ویژگی های ظاهری طوطی کاکادو

کاکادو ها جزو طوطی های هوشمندی می باشد که اغلب به خاطر هوش بالای خود پرورش داده می شود و طی تحقیقی که دانشمندان در دانشگاه آکسفورد بر روی ۱۰ کاکادو انجام دادند ، بدین نتیجه رسیدند که این طوطی ها قادرند پازل های مکانیکی پیچیده را حل کنند ، هم چنین این طوطی دارای ۲۱ گونه هستند ولی بیشترین گونه های دیده شده به رنگ سفید با تاج زرد ، صورتی با تاج قرمز و مشکی با تاج نخلی می باشد. ولی تنها گونه ای علاقه مندان زیادی دارد و به وفور در میان پرورش دهندگان طرفدار دارد همان گونه سفید با تاج زرد می باشد که بنام طوطی کاکل گوگردی نیز شناخته شده است. این طوطی ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر طول دارد و وزن او نیز بین ۵۰۰ الی ۱۲۰۰ گرم می باشد.

« طوطی کاکادو »

تاج یا کاکل روی سر کاکادو نشان دهنده عواطف و احساسات این پرنده در شرایط مختلف می باشد. به عنوان مثال پرنده هنگام شنیدن آهنگ شاد ، هنگام خوشحالی یا در صورت داشتن هیجان بالا تاجش را باز می کند و یا در مواقعی مانند ترس یا خجالت تاجش را جمع می کند. باز و بسته شدن تاج او کاملا غیر ارادی بوده و تنها در صورتی تغییر شکل خواهد داد که طوطی تحت تاثیر احساسات و عواطف مختلفی قرار گرفته باشد.

وزن بالا ، منقار بزرگ ، جثه بزرگ از سایر ویژگی های این پرنده می باشد و از آنجایی که دارای پنجه های قوی و منقار بزرگی نیز می باشد بنابراین احتمال شکستن وسایل توسط او وجود دارد ، بنابراین اکثر پرورش دهندگان تمام وسایل شکستنی را از دسترس او خارج می سازند. هم چنین این طوطی دارای صدای دلخراشی می باشد که در صورت احساس خوشحالی ، هیجان و یا حتی نگرانی ممکن است جیغ بزند.

طوطی کاکادو دارای عمر بسیاری بالایی می باشد ، در طبیعت که در بدترین وضعیت معیشتی هستند حدود ۲۰ الی ۴۰ سال عمر می کنند و در صورت آیده آل بودن شرایط پرورش می توانند تا ۷۰ سال نیز عمر کنند و از خصوصیت جالب دیگری که کاکادو ها دارند ، مربوط به خاک خوردن آنها می شود. آنها در طبیعت از انواع میوه ها و سبزیجات تغذیه می کنند و این خوراکی ها شاید سمی باشند ، بنابراین از خاک برای سم زدایی بدن خود استفاده می کنند. پس اگر قصد پرورش این پرنده را دارید مقداری خاک جهت تغذیه در اختیار پرنده قرار دهید و یا اگر شاهد خاک خوردن پرنده بودید تعجب نکنید.

تغذیه طوطی کاکادو

به منظور داشتن پرنده ای سالم و قوی رعایت شرایط تغذیه ای سالم برای پرنده بسیار مهم می باشد. تغذیه مانند هر پرنده دیگری باید سرشار از انواع ویتامین ها، پروتئین و تمام مواد معدنی می باشد، یعنی شما باید پرنده خود را با انواع سبزیجات ، میوه ها ، خشکبار ، حبوبات ، دانه ها و بخصوص غذایی مخصوص کاکادو ها تغذیه نمایید. غذای مخصوصو کاکادو ها با نام ها و برندهای مختلفی بفروش می رود، هنگام تغذیه پرنده با این مکمل باید دقت کنید که همراه آن از انواع دانه ها و میوه ها نیز استفاده کنید زیرا مصرف مکمل به تنهایی مشکل ساز خواهد بود.

انواع حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، لوبیا چیتی پخته شده ، تخم مرغ اب پز ، سیب زمینی آب پز ، هویج آب پز شده و سایر سبزیجات مانند کلم ، کاهو ، خیار ، کلم بروکلی ، اسفناج ، کرفس و … برای پرنده مناسب می باشد. هم چنین دانه هایی مانند تخم کتان ، تخم ارزن ، تخم آفتابگردان ، تخم کدو ، بادام ، گردو ، فندق ، بادام زمینی با پوست و … برای پرنده مناسب می باشد و خصوصا دانه ها باید با پوست در اختیار پرنده قرار گیرد تا خودش برای پوست کندن آن تلاش کند ، زیرا هم سرگرمی می باشد و هم منتقار او را تقویت می کند.

همچنین به منظور ایجاد تنوع غذایی در تغذیه او بهتر است هفته ای دو الی سه مرتبه کاکادو را با انواع میوه ها مانند پرتقال ، سیب ، هلو ، شلیل ، توت فرنگی ، گلابی ، موز و … تغذیه کنید. دقت کنید که روزانه باید سه وعده غذا به او بدهید و غذای او نباید تکراری باشد. پس در هر وعده غذایی ترکیبی از انواع دانه ها و سبزیجات مختلف به او بدهید. غذاهای بسیار شور و یا بسیار شیرین مانند کیک و کلوچه ، شیرینی جات ، چیپس و پفک برای کاکادو ها مضر می باشد و او را بیمار خواهد کرد ، بنابراین قفس پرنده را دور از دسترس کودکان بخصوص مهمانان قرار دهید.

راهنمای انتخاب و خرید طوطی کاکادو

اگر به نگهداری از این پرنده در خانه علاقه مند هستید می توانید یک جوجه کاکادو خریداری کنید و آن را در خانه پرورش دهید. اما باید به یاد داشت باشید که آنها پرنده ای حساسی هستند و حتما باید به آنها توجه کافی داشته باشید و زمان زیادی از وقت خود را روزانه مصرف بازی و سرگرم کردن پرنده بکنید.

آنها دقیقا مانند بچه های چند ساله رفتار می کنند و در صورت احساس بی توجهی ، با کندن پرهای خود و جیغ و داد، اعتراض خود را نشان خواهد داد. دقت کنید که حتی به وجود سایر حیوانات و بچه ها نیز حسادت می ورزند و در صورتی که احساس کنند، صاحب آنها به جز خودشان به کس دیگری عشق می ورزند، با قهر و اعتراض خود او را متوجه رفتارش خواهد کرد.

بنابراین داشتن وقت و زمان کافی برای آموزش و سرگرم کردن کاکادو از ملزومات قبل از خرید است، در صورتی که زمان کافی برای وقت گذرانی با کاکادو را دارید، می توانید طبق راهنمای زیر اقدام به انتخاب و خرید پرنده بکنید :

۱- حتما جوجه نر خریداری کنید، جوجه های نر نسبت به جوجه های ماده هوش بالاتری دارند و جسارت بیشتری در یادگیری کلمات و ترفند ها دارد.

۲- جوجه مورد نظر باید در سن ۶ الی ۸ ماهگی باشد تا کاملا دانخور شده باشد، جوجه های زیر این سن بدن ضعیفی دارند و امکان تلف شدنش وجود دارد. هم چنین کاکادو هایی که بالای یک سال سن دارند به زحمت آموزش می بینند و خوی وحشی خود را حفظ می کنند.

۳- حتما جوجه کاکادوها را از خود پرورش دهنده ها بخرید، چون که پرورش دهنده از سن و جنسیت دقیق پرنده خبر خواهد داشت و با اطمینان بیشتری خرید خواهید کرد.

۴- قبل از خرید وضعیت سلامتی کاکادو را بررسی کنید و حتما از یک فرد متخصص یا دامپزشک جهت بررسی سلامتی او کمک بگیرید، آنها قیمت بالایی دارند و در صورت تلف شدن، ضرر زیادی را متحمل خواهید شد. جوجه های بیمار معمولا گوشه گیر، خواب آلود و بدون اشتها هستند.

۵- برای اطمینان از سن و نر و ماده بودن کاکادو می توانید به یک متخصص و دامپزشک مراجعه کنید و یا از یک پرورش دهنده ماهر پرنده های زینتی کمک بگیرید.

شرایط مناسب برای پرورش کاکادو در خانه

زمانی که این پرنده را به تازگی خریداری کرده باشید، طبیعتا با وحشی گری ها و پرخاشگری های او مواجه خواهید شد. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و باید با پرنده مدارا کنید تا کاملا به شما و محیط جدید عادت کند، اگر کاکادو سن کمی داشته باشد به راحتی با محیط جدید سازگار خواهد شد، اما اگر مسن باشد رام کردن آن کمی مشکل خواهد بود، به همین دلیل خرید جوجه کاکادو را به شما توصیه می کنیم.

بهتر است اتاقی جداگانه را برای پرنده در نظر بگیرید، در غیر این صورت اتاق نگهداری کاکادو حداقل رفت و آمد ها را داشته باشد و فقط خود شما برای آب و دان بردن و تعویض قفس او به اتاق مراجعه کنید. ورود افراد متفرقه بر استرس پرنده خواهد افزود.

هم چنین وجود سر و صدای زیاد و دلهره آور سبب واردسازی استرس به کاکادو شده و پروسه رام شدن پرنده را با تاخیر مواجه خواهد کرد. بنابراین از ایجاد سر و صدای زیاد در خانه خودداری کنید.

کاکادوها جثه بزرگی دارند و معمولا به صورت آزادانه در خانه ها نگهداری می شوند، اما زمانی که او را به تازگی خریده باشید، نباید آزاد باشد چون خود را به در و دیوار خواهد کوبید و امکان شکستن بال ها و نوک پرنده وجود دارد، حتی ممکن است پنجره را بشکند و فرار کند.

سپس در ابتدای نگهداری وجود یک قفس در اندازه های ۱ متر به بالا ضروری خواهد بود. در داخل قفس از دانخوری ، آبخوری و میله نشیمن چوبی و اسباب بازی های مناسبی وجود داشته باشد.

پرنده را با غذاهای مورد علاقه او تغذیه کنید، به مرور زمان به شما عادت خواهد کرد، اگر دستتان را داخل قفس بردید و با گازهای او مواجه شدید هیچ واکنشی نشان ندهید و دستتان را به آرامی بکشید تا پرنده به این اطمینان برسد که قصد آسیب رساندن به او را ندارید.

گالری عکس
طوطی کاکادو 1
طوطی کاکادو 2
طوطی کاکادو 3
طوطی کاکادو 4
 

نحوه سفارش

درباره بیزیم طوطی

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 09147367147
آدرس ایمیل: tutibizim@gmail.com

فروشگاه اینترنتی بیزیم طوطی، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین

سایت تخصصی طوطی سانان بیزیم طوطی در راستای کمک برای نگهداری بهتر طوطی سانان با تجربه ی تکثیر و نگهداری بیش از یک دهه انواع طوطی ها ،در بین دوست داران طوطی سانان هستیم ،در این سایت علاوه بر گذاشتن تجربیات خود در اختیار شما عزیزان ،سعی کردیم محصولات با کیفیت و درجه یک و انواع مکملها و ویتامینهای شرکتهای معتبر خارجی که مورد نیاز جهت تکثیر و نگهداری این پرندگان زیبا هست را در دسترس شما دوستان قرار دهیم و از شما بزرگواران استدعا داریم تا با نظرات و انتقادات خود ما را در ارتقای سایت یاری فرمایید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی بیزیم‌طوطی فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه آنلاین بیزیم‌طوطی می‌باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.