پیشنهاد از طریق پیامک
Bizim Tuti بیزیم طوطی

BizimTuti

نحوه نگهداری از فنج

تغذیه فنچ | غذای فنچ از جوجگی تا بلوغ و تخم گذاری

فنچ نیز مانند هر پرنده دیگری برای زندگی و ادامه حیاط نیاز به آب و غذا دارد. اگر جزو پرورش دهنده های فنچ هستید و یا قصد خرید یک جفت فنچ را دارید حتما باید به تغذیه این پرنده توجه کنید تا غذاهای کاملا مناسبی را به آنها بدهید. در این صورت ضمن تضمین سلامتی آنها، پرنده ها کاملا شاد و سرحالی خواهد داشت. در این نوشته از بیزیم طوطی  به مواد غذایی لازم برای تغذیه فنچ ها از زمان تولد تا بلوغ و جفت گیری و تخم گذاری خواهیم پرداخت. بنابراین برای افزایش اطلاعات در این زمینه حتما ادامه این نوشته را مطالعه بفرمایید.

انواع مواد غذایی لازم در تغذیه فنچ

در تغذیه فنچ باید از انواع مواد غذایی استفاده شود تا تمامی منابع مورد نیاز بدن آنها تامین شود. آنها برای رشد و زندگی سالم نیاز به ویتامین و پروتئین ، کربوهیدراتها و انواع مواد معدنی دارند. هر کدام از این منابع نقش حیاتی در بدن فنچ ها ایفا می کنند و صرفا با استفاده از یک ماده غذایی مانند ارزن نمی توان همه این منابع غذایی را بدن پرنده رساند، به همین دلیل مطالعه ادامه این مقاله به هر پرورش دهنده فنچ توصیه می شود.

مواد غذایی لازم در تغذیه فنچ - چیکن دیوایساز جمله مواد غذایی لازم برای رشد بهتر فنچ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – انواع دانه ها و غلات مانند گندم ،جو ، ذرت ، سویا، کنجاله سویا و ذرت ، ارزن و کتان ، تخم آفتابگردان ، تخم کدو و…

ب – جوانه انواع دانه ها مانند جوانه گندم ، جو و …

ج – بذر سبزیجات مانند شاهدانه ، خرفه ، شاهی ، ریحان ، جعفری ، کافشه و…

د – انواع سبزیجات مانند کلم، کاهو، خیار، جعفری ، ریحان ، پونه ، فلفل دلمه ای ، سیب زمینی آب پز و…

هـ – انواع میوه ها شامل پرتقال ، موز ، توت فرنگی ، نارنگی ، سیب ، هلو ، گلابی ، آلبالو ، گیلاس و …

و – انواع آجیل مانند بادام هندی ، بادام زمینی ، پسته ، گردو ، انجیر و…

ز – منابع پروتئینی شامل تخم مرغ آب پز ، کرم خاکی ، لارو ، کرم ابریشم ، گوشت مرغ آب پز ، گوشت ماهی آب پز و …

نقش پروتئین در رشد فنچ

پروتئین به رشد پر، نوک و گوشت و پوست و سایر اندام ها و اعضای بدن فنچ کمک می کند و یکی از منابع مهم در افزایش مقاومت بدن فنچ ها در برابر بیماری و سرما و گرما می باشد. آنها باید در تمام طول زندگی خود از مقدار مناسبی پروتئین بهره مند باشند.

نقش پروتئین در رشد فنچ - منابع پروتئینی شامل دو مورد گوشتی و گیاهی می شوند، فنچ ها در طبیعت از لاور ها ، کرم ها ، ، حشرات و  تغذیه می کنند تا پروتئین مورد نیاز بدن خود را به دست بیاورند اما در صورت پر روش آنها در قفس امکان فراهم چنین غذاهایی برای آنها مشکل خواهد بود، بنابراین باید با استفاده از تخم مرغ آب پز ، میلورم ، جلبک اسپیرولینای کویکو آلمان ،دانه هایی مانند ارزن و کتان، آفتابگردان و بادام و گردو، سویا و … پروتئین لازم را به بدن فنچ ها رساند.

تاثیر ویتامین ها در رشد فنچ ها

ویتامین ها نیز یکی از منابع غذایی بسیار مهم در تغذیه فنچ ها و تمامی جانداران زنده می باشد. ویتامین ها را می توان در میوه ، سبزیجات ، دانه ها و سایر مواد غذایی یافت. در صورتی که فنچ ها به اندازه کافی ویتامین های لازم را دریافت نکنند احتمال بیمار شدن و رشد ضعیف آنها وجود دارد.

از ویتامین های ضروری برای رشد فنچ ها می توان به ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و… اشاره کرد. هر کدام از این منابع دارای فواید خاصی بوده و وظیفه مهمی را در بدن پرنده ها بر عهده دارند. به عنوان مثال کمبود ویتامین A سبب ضعف بینایی و کاهش میزان تخم گذاری در آینده و ضعف بدن خواهد شد. هم چنین کمبود ویتامین D به کاهش اشتها ، نرمی استخوان ها و نرم شدن پوسته تخم در آینده منجر خواهد شد.

تاثیر ویتامین ها در رشد فنچ ها - چیکن دیوایسویتامین های گروه B نیز به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن فنچ و خون سازی و افزایش اشتها و تقویت بدن در برابر بیماری ها و ویروس ها کمک خواهد کرد. با استفاده از میوه و سبزیجات تازه و دانه ها و مکمل های مولتی ویتامین می توان فنچ های بهتری را پرورش داد.

استفاده از منابع معدنی در برنامه غذایی فنچ ها 

املاح معدنی یکی دیگر از موارد بسیار مهم است که حتما باید در تغذیه فنچ ها گنجانده شود، از جمله این املاح معدنی می توان به آهن ، روی ، مس ، منیزیم ، کلسیم و فسفر، سدیم ، پتاسیم و … اشاره کرد. هرکدام از این مواد معدنی وظایفی را در بدن بر عهده دارند. کلسیم و فسفر به تقویت استخوان و افزایش میزان تخم گذاری کمک خواهد کرد. سدیم و پتاسیم نیز متابولیسم و هضم غذا و افزایش اشتها را منجر می شود و آهن نیز به خونسازی و همچنین روی نیز به رشد بهتر پرها و افزایش سوخت و ساز کمک خواهد کرد. جهت تامین این مواد معدنی می توان از مکمل های لازم و انواع میوه و سبزیجات و دانه ها و غلات استفاده کرد.

نقش آب در رشد بهتر فنچ

آب نیز به اندازه تمامی موارد فوق برای تغذیه فنچ ها ضروری می باشد آنها برای هضم مواد غذایی نیاز به آب دارند. همچنین در فصول گرم سال برای خنک کردن بدن و رفع تشنگی از آب استفاده می کنند. آب سبب حرکت بهتر مواد غذایی در روده ها و افزایش سوخت و ساز بدن فنچ ها خواهد شد.

نقش آب در رشد بهتر سهره ها  - چیکن دیوایسبنابراین بهتر است همیشه آب آشامیدنی سالم را در اختیار آنها قرار دهد و به منظور جلوگیری از مصرف آب آلوده حتما هر دو ساعت یکبار آب آنها را تعویض نمایید. در فصل های گرم سال حتما آب خنک در اختیار آنها قرار دهید این کار به افزایش تحرک و افزایش اشتهای نیز کمک خواهد کرد.

لیست غذاهای ممنوع برای فنچ ها 

حتما از مواد غذایی اشاره شده در بالا در جهت تغذیه فنچها استفاده شود و از خوراندن مواد غذایی شور یا شیرین و یا قهوه و شکلات به آنها خودداری کنید چرا که سیستم گوارشی بدن فنچ ها قادر به هضم این مواد غذایی نخواهد بود و برای آنها نقش سم را دارد که بسیار خطرناک و مسموم کننده خواهد بود.

علاوه بر این همیشه از میوه ، سبزیجات و آب سالم و تازه استفاده کنید، مواد غذایی فاسد و کهنه و نان کپک زده نیز می تواند سلامتی فنچ ها را به خطر بیندازد. اگر به آنها گوشت، کرم، لارو یا تخم مرغ آب پر می دهید حتما بعد از نیم ساعت یا یک ساعت آنها را از دسترس فنچ ها خارج کنید چون به سرعت فاسد خواهند شد و در صورت تغذیه پرنده از مواد فاسد مرگ آن حتمی خواهد بود.

تغذیه جوجه فنچ ها

اگر جوجه کشی از تخم های نطفه دار فنچ توسط خود والدین صورت گرفته باشد معمولا تغذیه جوجه ها نیز بر عهده والدین خواهد بود و آنها در این زمینه کاملا احساس مسئولیت خواهند کرد. اما اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم های نطفه دار فنچ کرده باشند، خودتان باید با استفاده از یک قاشق مخصوص و سرلاک تغذیه جوجه ها را بر عهده بگیرید.

تغذیه جوجه فنچ ها - چیکن دیوایسبرای این منظور می توانید از سرلاک های مخصوص فنچ ها استفاده کنید و روزانه سه بار آنها را با استفاده از سرنگ مخصوص غذا دهید. در خرید سرلاک دقت کنید که کاملا معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی باشد، چرا که سرلاک های نامعتبر رو دست ساز به دلیل هضم نشدن توسط جوجه ها سبب مرگ آنها می شود.

اگر والدین می خواهند جوجه ها را تغذیه کنند می توانید غذاهای مورد نیاز را به صورت پودر شده و له شده در اختیار آنها قرار دهید تا به راحتی در چینه دان خود هضم کنند و سپس آن را برای دادن به جوجه ها از چینه دان خود خود به دهان جوجه ها انتقال دهند.

غذای فنچ در دوره بلوغ و جفت گیری

زمانی که فنچ ها به سن بلوغ می رسند، در صورت مهیا بودن شرایط محیطی مانند دمای مناسب و شرایط تغذیه ای مانند غذای کافی، شروع به لانه سازی و تخم گذاری خواهند کرد. برای اینکه فنچ ها را به جفت گیری و سپس تخم گذاری تشویق کنید، ضمن اینکه باید لانه مناسبی را در قفس آنها قرار دهید و دمای محیط را نیز به اندازه کافی بالا ببرید، بایستی از غذاهای مقوی و با طبع گرم و از ad3e , ایسلنیوم جهت افزایش نطفه و مستی پرندگان زینتی استفاده کنید تا برای تولید مثل تحریک شوند.

فروشگاه بیزیم طوطی عرضه کننده انواع مکمل و ویتامینهای مخصوص پرندگان زینتی

خرید آنلاین www.bizimtuti.com

آدرس پیج اینستاگرام فروشگاه بیزیم طوطی bizim_tuti

آدرس پیج روبیکای فروشگاه بیزیم طوطی bizim_tuti

تلفن مشاوره و سفارش 09147367147

 

نحوه سفارش

درباره بیزیم طوطی

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 09147367147
آدرس ایمیل: tutibizim@gmail.com

فروشگاه اینترنتی بیزیم طوطی، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین

سایت تخصصی طوطی سانان بیزیم طوطی در راستای کمک برای نگهداری بهتر طوطی سانان با تجربه ی تکثیر و نگهداری بیش از یک دهه انواع طوطی ها ،در بین دوست داران طوطی سانان هستیم ،در این سایت علاوه بر گذاشتن تجربیات خود در اختیار شما عزیزان ،سعی کردیم محصولات با کیفیت و درجه یک و انواع مکملها و ویتامینهای شرکتهای معتبر خارجی که مورد نیاز جهت تکثیر و نگهداری این پرندگان زیبا هست را در دسترس شما دوستان قرار دهیم و از شما بزرگواران استدعا داریم تا با نظرات و انتقادات خود ما را در ارتقای سایت یاری فرمایید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی بیزیم‌طوطی فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه آنلاین بیزیم‌طوطی می‌باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.