پیشنهاد از طریق پیامک
Bizim Tuti بیزیم طوطی

BizimTuti

چند توصیه در مورد نگهداری پرندگان زینتی

چند توصیه در مورد نگهداری پرندگان زینتی

حضور در طبیعت آرامش‌بخش است؛ البته همیشه لازم نیست که برای رسیدن به آرامش راهی جنگل کوه و دشت شویم بلکه در همین محیط‌زیست شهری هم چهره‌هایی از طبیعت زیبا پیدا می‌شود. به‌طور مثال چند پرنده کوچک و پر جنب‌وجوش می‌توانند حال و هوای منزل شما را به‌کلی تغییر دهند و هیاهو و سرزندگی طبیعت را به خانواده شما بیاورند. روان شناسان هم اعتقاد دارند که نگهداری حیوانات خانگی از جمله نگهداری پرندگان خانگی به بهبود بعضی بیماری‌های روانی رایج ازجمله افسردگی کمک می‌کند و در کاهش علائم بیماری مؤثر است.

علاوه بر این، حیوانات خانگی و به‌ویژه پرندگان زینتی برای کودکان سرگرمی جذابی هستند اگر نگهداری حیوانات را به کودکان بسپارید.

از همان سنین کودکی یاد می‌گیرند که چطور باید مواظب دیگران مخصوصاً کسانی که به آن‌ها وابسته‌اند باشند و حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها تقویت می‌شود.

حتی افراد تنها و سالخوردگان هم می‌توانند با خرید چند پرنده کوچک، مونس و همدم خوبی داشته باشند.

به‌هرحال، اگر جزو افرادی هستید که دلتان می‌خواهد فضای محل زندگی‌تان با حضور پرندگان خانگی شور و نشاطی بگیرد قبل از خرید، نکاتی را مدنظر قرار دهید تا با انتخاب مناسب، از داشتن پرندهای سرزنده و جذاب لذت ببرید.

توصیه‌های مهم جهت خرید پرندگان خانگی

اگر قصد خرید پرنده خانگی را دارید، بهتر است توصیه‌های زیر را دراین‌باره بخوانید:

علاقه به پرنده بیزیم طوطی،فروشگاه آنلاین لوازم نگهداری پرندگان زینتی www.bizimtuti.com

قبل از اینکه برای خرید راهی مغازه‌های پرنده فروشی شوید، باید خوب فکر کنید و ببینید از چه نوع پرنده‌ای بیشتر خوشتان می‌آید.

مهم است که نوع پرنده و رفتارش مطابق میل و سلیقه شما باشد تا بعدها از خرید خود پشیمان نشوید.

به‌طور مثال اگر دوست دارید پرنده‌تان صداها را تقلید کند، باید به سراغ طوطی‌ها بروید؛ اما اگر صدای خوش پرنده برایتان مهم است، انتخاب قناری‌ها، بهترین گزینه برای شماست.

کاسکوهای وارداتی
خرید کاسکو سخنگو

قیمت و هزینه نگهداری پرندگان خانگی

به قیمت و هزینه نگهداری پرنده‌ها توجه کنید.

البته هزینه نگهداری پرندگان خانگی نسبت به هزینه‌های رایج زندگی مبلغ قابل‌توجهی نیست.

در حال حاضر، انواع و اقسام پرنده با قیمت‌های متفاوت از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان در بازار موجودند.

چون اغلب طوطی‌سانان مستعد سخن گفتن هستند، قیمت آن‌ها نسبت به سایر پرندگان بیشتر است.

سنجش ابعاد پرنده و قفس

ابعاد پرنده و قفسش را بر اساس مکان زندگی خود بسنجید.

قفس پرنده باید عریض و جادار باشد تا بتواند به‌راحتی در آن حرکت کند؛ پس اگر در منزل فضای کمی دارید، نمی‌توانید پرنده بزرگی مانند کاسکو یا شاه طوطی را در یک قفس کوچک و جمع‌وجور نگه‌دارید.

این را هم بگویم که شیک بودن ظاهر قفس برای پرنده اهمیتی ندارد و نکته مهم فقط این است که امکان تحرک پرنده در ساده‌ترین شکل ممکن فراهم شود.

در رابطه با قفس مناسب خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

تا جایی که امکان داشته باشد از قفس های گرد استفاده نشود،قفسهای مستطیل بهترین قفس برای پرندگان زینتی علی الخصوص طوطی سانان میباشد چون امکان نصب وسایل جانبی از جمله آبخوری،دانخوری و لانه خیلی راحت و به سهولت امکان پذیر هستش.

قفس مناسب برای فنچ

بهداشت محل نگهداری پرندگان خانگی

به بهداشت پرنده فروشی و سلامت پرنده توجه کنید چون آلودگی در محیط به‌سادگی به پرندگان منتقل می‌شود.

درواقع، هرچقدر محل نگهداری پرندگان خانگی تمیزتر باشد، احتمال سلامت آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

بهتر است که پرنده سالم را خودتان انتخاب کنید و این کار را به عهده فروشنده نگذارید.

توجه به ظاهر پرنده

به منقار و مردمک چشم‌های پرنده هم دقت کنید.

منقار پرنده نباید حالت شوره داشته باشد و مردمک باید شفاف، سیاه و عنبیه اطراف آن نیز قابل‌رؤیت باشد.

تورم چشم‌ها یا هر نوع تیرگی و شفاف نبودن مردمک از بیماری پرنده حکایت می‌کند، پاهای پرندگان شاخص دیگری هستند تا از سلامت پرنده مطمئن شوید؛ پاها باید کاملاً کشیده و فاقد هرگونه لکه‌های قارچی یا هر نوع زخمی باشند، استفاده شامپوها و اسپرهای ضد قارچ در طول هفته دو الی سه بار عالی هستش و در طراوت بخشیدن به پرها فوق العاده.

توجه به ظاهر پرنده
توجه به ظاهر پرنده

توجه به سلامت پرنده

بهترین زمان برای غذا دادن به پرندگان صبح زود است اما اگر فرد سحرخیزی نیستید، شب قبل آب و غذای پرنده را در قفسش بگذارید تا صبح و موقع بیدار شدن شما شاداب و سرزنده باشد،استفاده مرتب از ویتامینها و پروبیوتیک ها کمک شایانی در حفظ سلامت پرنده به شما کمک خواهد کرد.

در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری،از جمله قرمز شدن بینی، عطسه های مداوم ،عفونت چشمی ،مدفوع پرنده حالت آبکی داشته باشد و یا پرنده به جای نشستن در نشیمنگاه و یا چوب در کف قفس به حالت پف کرده باشد ،در صورت مشاهده هریک از این علایم میتوانید با خود بنده با شماره 09147367147 همتی تماس گرفته و یا حتماً به یک دامپزشک مراجعه فرمایید.

در این مواقع، دانستن تاریخ و زمان شروع بیماری، وضعیت اشتهای پرنده وضعیت دفع فضولات، تنفس پرنده و مواردی از این قبیل برای دامپزشک مهم است؛ پس به این موارد توجه کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید.

برای اینکه پرنده‌تان لب به سخن بگشاید، از روش‌هایی مثل گرسنه نگه‌داشتن او استفاده نکنید چون نه‌تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه موجب افسردگی و بیماری پرنده خواهد شد.

بهترین روش برای اینکه طوطی‌سانان حرف بزنند، تکرار لغات برای آن‌هاست بنابراین تکرار کلمات مختلف را با صبر و حوصله انجام دهید و عجول نباشید چون سخن گفتن پرندگان کاری بسیار زمان‌بر است.

اگر می‌خواهید پرنده شما بداخلاق و بدعنق نباشد، همیشه اسباب‌بازی‌های متنوعی در اختیارش قرار دهید و با او بازی کنید.

فعال نگه‌داشتن پرنده به سرزندگی او کمک می‌کند. بعضی افراد در قفس پرنده‌شان را بازکرده و اجازه می‌دهند که پرنده در ساعاتی از روز در فضای اتاق پرواز کند، این کار ایده خوبی است؛ البته به‌شرط اینکه مدتی از اقامت پرنده در منزل شما گذشته و پرنده به محیط جدیدش خو گرفته باشد.

عدم آزادی پرنده بعد از دلبستن او به انسان!

شاید بعد از مدتی دلتان به حال پرنده‌ای که در قفس نگه می‌دارید، بسوزد و تصمیم بگیرید او را آزاد کنید؛ در این صورت یادتان باشد که این تصمیم دلسوزانه نیست چون پرنده‌ای که سال‌ها با انسان زندگی کرده، به‌راحتی نمی‌تواند در محیط غیرطبیعی شهرها زنده بماند و بسیاری از پرنده‌های کوچک مانند فنچ، مرغ عشق و غیره به‌سرعت توسط پرندگان بزرگ‌تر شکار می‌شوند.

در اغلب دامپزشکی‌ها و پرنده فروشی‌ها کتاب‌های متنوعی درباره روش‌های نگهداری از پرندگان خانگی مختلف وجود دارد، با خرید این‌گونه کتاب‌ها و مطالعه آن‌ها می‌توانید اطلاعات خوب و جزئی‌تری را درباره پرنده دلخواهتان به دست آورید.

عدم آزادی پرنده
عدم آزادی پرنده

دوستی با پرنده

اغلب پرندگان ابتدا از دست انسان فراری هستند و اگر دستتان را به‌طرف آن‌ها دراز کنید، برای دفاع از خودشان به دست شما نوک می‌زنند. برای مثال، مرغ مینا اصلاً دوست ندارد که شما او را توی دست بگیرید، حتی اگر به شما عادت هم کرده باشد، باز از حس گرفتاری در دست انسان ناراحت می‌شود و با عصبانیت نوک می‌زند.

بهتر است بعد از مدتی که پرنده به محیط جدید زندگی خود خو گرفت. ظرف غذایش را از داخل قفس بیرون بیاورید و به‌جای آن، دستتان را با دانه یا سایر غذاهای موردعلاقه پرنده پرکرده، داخل قفس ببرید و همین‌طور بی‌حرکت نگه‌دارید تا پرنده برای خوردن غذا، مجبور شود به طرفتان بیاید. البته اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوب برسید باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و پرنده را با حرکات سریع و عجولانه خود نترسانید؛ ضمن اینکه باید مراقب باشید پرنده در این تمرینات، گرسنگی نکشد.

نکته‌ای در مورد نگهداری پرندگان خانگی

به‌تدریج که پرنده یاد گرفت از دست شما غذا بردارد، دستتان را آرام‌آرام از قفس خارج کنید تا به دنبال شما از قفس بیرون بیاید و در محیط داخل منزل آزاد باشد.

بهتر است بعدازاینکه پرنده به دست شما عادت کرد، با انگشت خود به‌آرامی بال‌ها و جلوی سینه‌اش را نوازش کنید.

علاوه بر این‌ها می‌توانید انگشت خودتان را روی میله داخل هم قرار دهید تا پرنده به‌جای میله روی دست شما بنشیند و بعد دستتان را از قفس خارج کنید.

یادتان باشد که دستی کردن پرنده را در کمال آرامش و در یک محیط بی‌سروصدا انجام دهید تا پرنده مطمئن شود که دست شما جای امنی است و به این تمرینات عادت کند.

دستی کردن پرنده
دستی کردن پرنده

نکته مهم

نکته دیگر این است که جوجه‌ها نسبت به پرندگان بالغ بیشتر مستعد اهلی و دستی شدن هستند؛ پس برای اینکه سریع‌تر به نتیجه برسید، جوجه‌ها را انتخاب کنید.

نکته دیگر آنکه برخلاف تصور بیشتر ما پرنده‌هایی که در قفس به دنیا آمده‌اند از آزادی‌شان لذت نمی‌برند.

آن‌ها تصوری از آزادی ندارند و نمی‌توانند به‌سرعت و در مسافت زیاد پرواز کنند؛ پس به خیال آنکه در حقشان لطف می‌کنید.

آن‌ها را آزاد نکنید چون در یک‌چشم بر هم زدن خوراک گربه‌ها یا کلاغ‌ها می‌شوند.

سهره

پس از بیان روش‌های نگهداری پرندگان خانگی کمی درمورد پرنده سهره صحبت می‌کنیم.

سهره در قفسی با ابعاد قفس قناری، شاداب‌تر از قفس‌های کوچک و معمول خواهد بود.

در قفس بزرگ می‌توان از سهره جوجه نیز گرفت.

در هنگام تولیدمثل پرنده ماده بین ۳ تا ۷ تخم می‌گذارد که تخم‌ها به رنگ سفید متمایل به آبی بوده و نقاط ریز قرمز یا قهوه‌ای در یک بلوف تخم‌ها دیده نمی‌شود.

پرنده ماده به مدت ۱۴ روز روی تخم‌ها می‌خوابد.

در این مدت پرنده نر برای ماده غذا می‌آورد که ممکن است دانه و یا حشره باشد، در این هنگام پرنده نر در اوج سستی بوده و بال‌های خود را به‌صورت آویزان نگه می‌دارد.

دو هفته نیز طول می‌کشد تا جوجه‌ها آماده ترک لانه فنجانی شکل شوند.

لانه‌ای که معمولاً در ارتفاع ۲ تا ۱۰ متری از سطح زمین و در میان شاخه‌های درخت ساخته می‌شود.

نکته مهم

سیستم تنفسی سهره بسیار حساس بوده و نباید این پرنده را در محل‌هایی با تهویه نامناسب و یا گردوغبار و دود قرارداد دود سیگار نیز برای سهره حالت سمی دارد. وجود نور کافی در رنگ‌پذیری سهره‌های جوان از اهمیت زیادی برخوردار است، در نور کم‌رنگ سرخ صورت پس از اولین پرریزان به رنگ نارنجی و یا حتی زرد تبدیل می‌شود. وجود آب تازه روزانه جهت آشامیدن و نیز وجود آب روزانه جهت آب‌تنی پرنده اثر بسیار زیادی در شادابی پرنده دارد.

اگر تمایل دارید سهره شما همچون سهره‌های آزاد در طبیعت از کمترین حساسیت به شرایط جوی برخوردار باشد و حتی در شرایط بد جوی هم مقاوم بوده و آواز بخواند باید از همان ابتدا پرنده را در محیط باز پرورش دهید معمولاً سهره‌هایی که در محیط داخل منزل نگهداری می‌شوند چنانچه به محیط آزاد و در معرض تغییرات جوی قرار گیرند دچار پرریزان بی‌موقع و قطع آواز می‌شوند. اندازه سهره در آواز سهره نقشی ندارد ولی بهتر است در هنگام خرید سهره‌هایی با دم، منقار و پاهای بلندتر را انتخاب کنید.

نگهداری پرندگان خانگی
سهره

نحوه سفارش

درباره بیزیم طوطی

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 09147367147
آدرس ایمیل: tutibizim@gmail.com

فروشگاه اینترنتی بیزیم طوطی، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین

سایت تخصصی طوطی سانان بیزیم طوطی در راستای کمک برای نگهداری بهتر طوطی سانان با تجربه ی تکثیر و نگهداری بیش از یک دهه انواع طوطی ها ،در بین دوست داران طوطی سانان هستیم ،در این سایت علاوه بر گذاشتن تجربیات خود در اختیار شما عزیزان ،سعی کردیم محصولات با کیفیت و درجه یک و انواع مکملها و ویتامینهای شرکتهای معتبر خارجی که مورد نیاز جهت تکثیر و نگهداری این پرندگان زیبا هست را در دسترس شما دوستان قرار دهیم و از شما بزرگواران استدعا داریم تا با نظرات و انتقادات خود ما را در ارتقای سایت یاری فرمایید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی بیزیم‌طوطی فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه آنلاین بیزیم‌طوطی می‌باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.